Ostolakossa-blogissa oli postaus asiakaspalvelusta. Ajattelin ottaa haasteen vastaan ja kertoa omista kokemuksista niin asiakkaana kuin asiakaspalvelijana. En työskentele kosmetiikan parissa vaan myyn sisustustavaraa.

Asiakkaana en halua myyjältä seuraavaa kohtelua:

  • Sisään astuessani minua ei tervehditä
  • Myyjä keskustelee työkaverinsa/kaverinsa kanssa ottaessaan minulta maksua
  • Ulkonäköön perustuvaa arvostelua
  • Yleensäkään huonoa kohtelua

Tästä hyvänä esimerkkinä eräässä tunnetussa liikkeessä kävin ostamassa synttärikorttia. Kassalla oli 2! myyjää ja olin ainoa asiakas sillä hetkellä. Kun menin kassalle maksaakseni kortin, jouduin hetken aikaa katselemaan kummalle kassalle voisin mennä kun kumpikin touhusi omiaan eikä edes vaivautunu sanomaan mitään. Siinä vaiheessa ajattelin jättää kortin siihen ja lähteä pois. Valehtelematta meni ainakin minuutti ennenkuin toinen heistä vaivautui keskeyttämään mukaniintärkeänasian ja palvellakseen minua. Kyllä teki mieli tehdä valitus kyseisistä myyjistä, mutten sitten jaksanut vaivautua.

Toinen esimerkki tapahtu jokunen aika sitten erään isomman kaupan kosketiikkaosastolla. Menin katselemaan Elizabeth Ardenin meikkejä ja paikalle tuli jossain vaiheessa myyjä. No siinä sitten kokeilin kivipuuterin testeriä ja jossain vaiheessa puhe siirtyi saman sarjan mineraalimeikkivoiteeseen. Myyjä siihen vaan tokas, että mineraalimeikkejä löytyy nykyään melkeinpä kaikilta sarjoilta. Siinä vaiheessa tuli tunne, että näytänkö niin köyhältä ettei muka olisi varaa ostaa vähän nimekkäämpää sarjaa. Tosiaan, en kyllä olis maksanut 40€ siitä meikistä. Sain sen vähän reilu 10 eurolla feeluniquesta :)

 

Asiakaspalvelijana näitä ei saa tehdä:

  • Asiakkaan huomiotta jättäminen, jokainen sisäänastuva ihminen on potentiaalinen ostaja joten heitä kannattaa myös kohdella hyvin
  • Asiakkaan arvosteleminen katseella
  • Ylimielinen asenne
  • Omat murheet ja ongelmat jätetään AINA työpaikan ulkopuolle, tai ainakin myyntitilanteen ulkopuolelle :)
  • Palvelualttius ulkonäön perusteella

Myönnän kyllä, että joskus jotkin asiakkaat saavat niskakarvat pystyyn enkä välttämättä haluaisi heitä palvella. Siihen ei auta kuin hymy ja hyvät hermot. MUTTA tärkeintä on ottaa jokainen asiakas vastaan samanarvoisesti. Yleensä se hieman "köyhemmän"/tavallisen näköisesti pukeutunut asiakas on yleensä se paras ja maksavin asiakas.

Mua itseäni ärsyttää suunnattomasti asiakkaat jotka tulee liikkeeseen ja kertoo kuinka he itse ovat tehneet samanlaisia ja plaa plaa ja sitten kauhistellaan hintoja. Hei haloo! Kotimainen käsityö maksaa, ja yleensä hinnat on laitettua materiaalin ja työtuntien perusteella.

Myös ne asiakkaat jotka tulevat 5 minuuttia ennen sulkemisaikaa saa mun veren kiehuun. Ja sitten ne ei edes osta mitään. Joo kiitos, teidän takia myöhästyin bussista ja seuraavaa saankin odottaa 20 minuuttia.

Tähän loppuun haluan sanoa että myös me asiakaspalvelijat olemme vain ihmisiä. Myös meille sattuu inhimillisiä virheitä. Ja kyllä, meillä on muutakin elämää kun vain olla myymässä joten olethan ystävällinen ja saavut ajoissa ostoksille ennen sulkemisaikaa. Ja myös meitä saa tervehtiä ystävällisesti. Mekin olemme ensimmäistä päivää töissä uudessa liikkeessä joten emme valitettavasti osaa heti käytännön asioita, niinkuin et varmaan sinäkään osannut omassa työssäsikään.

Pieni hymy saattaa pelastaa monen ihmisen päivä, joten käytä sitä Hymy